Sjoerd Boot

NN Marathon Rotterdam 2023

Mijn activiteiten volgen

497
kms

My target 750 kms

Ik ren tegen kanker tijdens de NN Marathon Rotterdam

Ik doe mee om geld op te halen voor de Daniel den Hoedbrug en het Familiehuis Daniel den Hoed. Daarmee slaan we letterlijk een brug tussen fysieke en mentale zorg van kankerpatiënten in 't Erasmus MC. Help jij mij met een donatie? Namens mij en KWF: dankjewel!

#demooiste

My Achievements

Actiepagina gemaakt

Foto's toegevoegd

E-mails verstuurd

Aan eigen actie gedoneerd

Streefbedrag behaald

Streefbedrag verhoogd

Top fondsenwerver

Gedeeld op social media

Donateurs bedankt

€500 euro opgehaald: t-shirt verdiend

My Updates

Over energie, aerobe threshold, VO2 max en training

Thursday 8th Dec
De marathon is een energievraagstuk. En een mindgame. Niks meer en niks minder. De komende blogs gaan over de eerste. Energie. 

Je moet ruim 42 kilometer lopen zonder met een lege tank te komen staan. Die tank, je lichaam, haalt energie uit koolhydraten en vetten. Je lijf heeft meer dan genoeg vet (ja, ook ik met mijn slanke lijf) voor tientallen marathons. Theoretisch. Want, in de praktijk gaat je lijf tijdens inspanning steeds meer koolhydraten gebruiken. Lees: suikers verbranden. Dus, je moet ervoor zorgen dat er genoeg suikers in je lijf zitten EN blijven zitten om 42 kilometer vol te houden. Dat bereik je door twee dingen: de tank vullen (lees: eten en drinken, daarover volgende blog meer) en zorgen dat je zo weinig mogelijk koolhydraten verbruikt tijdens het hardlopen. En dat moet je trainen.

Je kunt er heel academisch over doen, maar het komt allemaal neer op het volgende: je wil zo hard mogelijk lopen en daarbij meer vet verbranden dan koolhydraten. Het punt waarop dit maximaal is, noemen ze de aerobe threshold. Ofwel het aerobe 'omslagpunt'. Boven dat punt gaat je lijf steeds meer koolhydraten t.o.v. vet verbranden en raakt de tank leeg. Dat punt wil je dus tijdens de marathon zo lang mogelijk uitstellen. Om zoveel mogelijk koolhydraten te hebben voor de tweede helft van de race. 

Dat punt kun je exact meten in een inspanningstest met ademgasanalyse. De computer analyseert je verbranding en meet op basis van stoffen in de uitgeblazen lucht hoeveel vet en koolhydraten je verbrandt. Dat punt ligt bij mij op een hartslag van 141. Ik heb de analyse toegevoegd, kijk maar op het plaatje. De ideale manier om je 'aerobe systeem' te trainen (dus steeds harder en langer te kunnen lopen bij deze hartslag) is het lopen van lange duurlopen precies óp die hartslag. In deze tijd van mijn voorbereiding, die nog niet wedstrijdspecifiek is, zijn deze nog niet zo lang. Maximaal een kilometer of 16 tot 18. Vanaf eind december start de specifieke marathonvoorbereiding en gaat de afstand omhoog naar maximaal een kilometer of 32 tot 35. De langste zo'n zes weken voor de marathon. Daarna is het afbouwen en start 'de taper'. Kom ik tegen die tijd in een blog nog wel op terug. Het doel is om die lange duurlopen steeds harder op dezelfde hartslag te kunnen lopen. En dat lukt, als je goed traint.

Ik loop vier keer per week: een lange duurloop, een tempoduurloop, een intervaltraining en een herstelloopje. De lange duurloop op de aerobe drempel (141 slagen), de tempoduurloop tussen de aerobe en anaerobe drempel (166 slagen) en de intervaltraining daarbóven. Richting maximale inspanning. Met deze training verhoog je je basissnelheid. Die je nodig hebt om je lange duurlopen steeds harder bij dezelfde hartslag te kunnen lopen. Dat noem ik mijn 'fitheid'. De tempoduurloop zorgt voor 'tempohardheid' op je gewenste marathonsnelheid. Wennen aan hoger tempo. Dat zijn de fijnste, want je merkt hier ook hoe fit je wordt. De moeilijkste trainingen, zeker voor mij: de lange duurloop. Die moet langzaam. Terwijl je fitter wordt, dus harder wil. Mensen die mij kennen, snappen dat dit juist voor mij moeilijk is. Ik wil 100%. Altijd, overal, met alles. Maar, dat mag NIET tijdens de lange duurloop. Doe je dat wel, sloop je jezelf langzaam. En sta je doodmoe aan de start van dé dag: de marathondag. Dus, lange duurloop met de rem erop. Ik zei aan het begin al: het is een mindgame. Daarover in één van de komende vlogs meer.

Een laatste belangrijke succesfactor voor een goede marathon die trainbaar is: de VO2 max. De maximale hoeveelheid zuurstof die je per minuut kunt opnemen. Hoe hoger, hoe beter je lijf die zuurstof kan omzetten in energie. Met andere woorden: hoe efficiënter je energiesysteem. Hoe langer je lijf zuurstof kan gebruiken voor de verbranding. Dus hoe langer je het punt van de verzuring kunt uitstellen. Dat punt is de anaerobe drempel (letterlijk: zonder zuurstof). Boven dat punt gaat je lijf zonder zuurstof verbranden, gaat het lactaat aanmaken, dat zich opstapelt in je bloed, verzuren je spieren en moet je op een gegeven moment het tempo laten zakken of zelfs gewoon stoppen. Dan is de tank leeg. 

De VO2 max is vooral genetisch bepaald. Kijk een marathon op TV en ik hoef niet uit te leggen welke wereldburgers vooraan staan met het uitdelen van de VO2 max. En helaas, ik ben geen Keniaan of Ethiopiër. Maar, gelukkig is het ook trainbaar. Ik loop sinds 2014 serieus hard en zit inmiddels op een VO2 max van 55. Daarmee zit ik bij de beste 5% van mijn leeftijdsgroep. Want, het neemt af als je ouder wordt. Dat kun je niet tegenhouden, maar gelukkig kun je het wél trainen. Met harde intervaltrainingen bóven je anaerobe omslagpunt. Steeds langer bóven dat punt. Je grens verleggen. In mijn geval 166. Zie de testcijfers. Geen fijne trainingen. Keihard. Door de verzuring heen. Herhaaldelijk. Tot het 'op' is. Dan gaat het op wilskracht. Zei ik eerder al: was het een mindgame? 

Dit is de basis voor mijn trainingen. Vier keer per week. Telkens een ander energiesysteem. Om de motor steeds zuiniger te laten lopen. Komende tijd zal ik jullie verslag doen van mijn trainingen. En, hopelijk, mijn progressie. Want, ik ben een trainingsbeest. Sla geen enkele over. Weer en wind, storm, regen, hagel, hitte, zon, vakantie, weekendje weg, zakenreis, niks is te gek. Altijd spullen mee. Altijd lopen. Als het écht glad is, binnen in de sportschool. Op de loopband. Vrouw, kinderen, familie, collega's en vrienden worden er gek van. Verslaafd. Maar, zeg ik altijd, beter dit dan cocaïne. Ik neem jullie mee de komende tijd. Maar, de volgende blog zal ik eerst wat vertellen over de andere kant van het energiesysteem. Het tanken. Voeding en drinken. Ook een bijzonder proces. 


1000 euro!

Sunday 27th Nov
Ongelooflijk. Wat heb ik lieve vrienden en familie. Die hun hart op de goede plek hebben en een donatie hebben gedaan. Zodat ik een mooie bijdrage kan leveren aan het Ronald McDonald-huis in Rotterdam. Iedereen ontzettend veel dank. Veel mensen strijden tegen die verschrikkelijke ziekte. Of hebben gestreden. Sommigen met succes, sommigen niet. Mijn strijd voer ik voor hen. Nu nog off-season. Niet-wedstrijdspecifieke voorbereiding. Zorgen dat de motor groeit en warm draait. Vanaf derde kerstdag gaat de knop om. Dan is het ruim drie maanden focus. Op die ene dag. Dat ene resultaat. Met een aantal scherpe procesdoelen en focus op de taak. Hoe ik dat aanpak? Daarover volgende keer méér. Cliffhanger: het is 50% fysiek, 50% mentaal. 

Wauw

Thursday 17th Nov
Wat een start. Ik dacht al langer: ik ga ook eens ‘voor het goede doel’ een wedstrijd lopen. Zeker gelet op de historie in onze familie was al wel duidelijk waarvoor. Gisteravond dacht ik: ik doe mee aan de actie voor KWF bij #demooiste. Ik schreef me rond half negen in. Drie uur later: streefbedrag bereikt. Wauw. Ontzettend veel dank voor jullie donaties! Doet me goed. Ik ben natuurlijk niet klaar. Zoals bij veel in mijn leven: meer is beter. Dus op naar de duizend euro! 

Thank you to my Sponsors

20.4

Silvana Senff

Veel succes 💪💪💪

10.4

André van Soest

Sjoerd Chapeau. Hoop op een maximale opbrengst voor je maximale inzet.

5

Marijke en Mark

Heel veel succes Sjoerd!

50.4

Fabian Haijenga

Hi Sjoerd, Kan het niet meer eens zijn met je post. Gr. Fabian

89

Reniera Boot

Omdat ik na bijna 25 jaar nog zoveel van je hou!

25.4

Sue Kampkes-Verboeket

Geweldig dat je je hiervoor inzet!! Zet hem op, topper.

15.4

Anonymous

10.4

Paul Knoop

Mooi initiatief Sjoerd, ik help graag!

20.4

Remco Boot

Mooi doel, succes!!

25.4

Chris Plaat

11.4

Maarten

Op naar de 1111

10

Anonymous

Hup DC

25.4

Michel van Ravenhorst

Heel veel succes Sjoerd! Mooi om te lopen voor dit goede doel !!

20.4

Bas Bongers

Succes!

50.4

Bob Driessen

Doorlopen Brood

25.4

Sven Oosterhuis

Zet em op Sjoerd!

25

Anonymous

Voor de goeie zAAk 👍🏻

25.4

Sebastiaan Den Bak

Dit wordt #demooiste

10.4

Maaike B

Succes neef!

15.4

Anonymous

5.4

Anonymous

Zet hem op Boot!

15.4

Irma Kemp

Veel succes, Sjoerd!

10.4

Leon Heuzels

5.4

Erik Ter Horst

5.4

Bram De Rouw

10

Anonymous

Hi Sjoerd, Wat goed dat je dit doet. Succes!!! Groet, Tineke

10.4

Anouk van Praagh

Zet 'm op Sjoerd! Super mooie actie.

15.4

Ingrid Caris

Gogogo Sjoerd!

15.4

Larissa Tesink

Veel succes topper, jij kan dit!

1

Anonymous

24.4

Sl Van Roemburg

Wel onder de drie en een half uur graag de marathon uitlopen. Groetjes, Nathalie & Steven

42.6

Marcel Moerman

Succes Boot! Nog ruimte op de kuit voor het bedrag in Romeinse cijfers;)

10.4

Joris

Goed bezig Sjoerd 👍🏼

10

Dimphy Aarts

Maak wat moois van De Mooiste Sjoerd!

11

Dirk & Ellis Floren

Nieuwe PR ? Nieuwe tattoo ??

10.4

Ingrid Voermans

Nog een haas nodig? ;-) Veel plezier, zeker met dit mooie doel!

10.4

Maarten

Goed goan Sjoerd!

15.4

Tim

Succes Boot, vreet ‘em op!

20.4

Joost Boot

Succes !!

25.4

Tolstruik

Succes!

25

Pa en ma Boot

Veel succes!

15.4

Eric Blaauboer

Succes Boot

51

Niezink

Zet hem op!

10.4

Wobbe

Zet em op!

10.4

Keppels

Succes Boot!

100.4

Jeronimo

Doe je best, jongen!

15.4

MP

Succes!

10.4

Lj Meulink

5.4

Mark de Goeij

Succes! Iets kleins van een arme student ;)

10.4

Jozef Jan Vonhof

Veel succes Sjoerd!

50.4

Bram

Succes Boot!

15.4

Dirk Koehorst